mikołajki folkowe 1999

 

4 dni muzyki folkowej, Koncerty, Warsztaty, Klub Filmowy, Konkurs

Scena Otwarta

 

 

Jednym z najważniejszych celów Mikołajków Folkowych jest stworzenie szansy zaprezentowania się młodym i debiutującym zespołom folkowym. W tym celu kilka lat temu powołaliśmy do życia "Scenę Otwartą", koncert o charakterze konkursowym. Jest to jedyna tego typu konsekwentnie organizowana prezentacja w Polsce.

Zdajemy sobie sprawę, jak trudno jest w dziedzinie folku porównywać "podmioty artytyczne" startujące w konkursie. Zdarza się, iż są one tak różne, że każdy z nich powinien znaleźć się w innej kategorii. Ponieważ jednak takie rozwiązanie jest niemożliwe, zamiast kategorii stworzyliśmy ogólne kryteria oceny takie, jak: oryginalność i wartość repertuaru, stopień, w jakim jego opracowanie odbiega od dotychczasowych wzorów i schematów oraz ogólny wyraz artystyczny. Szczegółową interpretację tych kryteriów musimy pozostawić jury. Niezależnie od nagród fundowanych przez sponsorów, a rozdzielanych przez jury, przyznajemy naszą własną nagrodę; podobiznę Świętego Mikołaja, tym razem wykonaną przez ludowego kaflarza, Józefa Borysa. O tym, kto ją dostanie decydują głosy członków Orkiestry.

 

 

Na "Scenie Otwartej'99" wystąpiło 10 wykonawców, z których 8 zagościło na niej po raz pierwszy:

HAMBAWENAH - powstał cztery lata temu. Początkowo uprawiał szeroko pojętą "piosenkę żeglarską". Obecnie jako jedyny w Polsce wykonuje stare pieśni flisackie i stara się oddać ich ducha. Dominującymi instrumentami są skrzypce i akordeon. Gościł już na wielu festiwalach szantowych.

 

JAHIAR GROUP - działa od maja 1998 r. Za cel stawia sobie przybliżanie i rozpowszechnianie muzyki perskiej i szerzej pojętego Dalekiego Wschodu. Skład grupy jest międzynarodowy. Jahiar Group występował już na wielu festiwalach, na niektórych zdobywał nagrody i wyróżnienia.

 

KAPTOSZKI - istnieją od 1997 r. Inspiruje ich stara, dobra polska muzyka, w której nowoczesne opracowanie wkładają dużo własnych emocji i doświadczeń. Zaaranżowane na instrumenty akustyczne utwory są jednak pełne nawiązań do tradycyjnych manier wykonawczych.

 

MAMA BUM - ta kobieca formacja została założona maju 1999 r. w jednej z podlubelskich wsi "zagłębia bębniarskiego". Jej muzyka oparta jest przede wszystkim na rytmie i instrumentach perkusyjnych, którym towarzyszy śpiew. Ma ona za sobą dopiero dwa występy publiczne.

 

SAMHAIN - powstał w 1999 r., a koncert w Dniu św. Patryka był debiutem zespołu. Na jego program składają się głównie tańce celtyckie i ballady irlandzkie. Ostatnio repertuar obejmuje również szanty i piosenkę żeglarską.

 

SLAINTE! - został założony przez trzech "kumpli z ławy szkolnej" w 1995 r. Inspiracją do postania grupy były warsztaty muzyki irlandzkiej Boba Balesa. W ciągu kilku lat istnienia grupy jej skład wciąż ewoluował. Obecnie jest to trio grające szeroko pojętą muzykę celtycką.

 

STARA LIPA - zadebiutowała w 1997 r. Grupę utworzyli ludzie zafascynowani pięknem muzyki dawnej i ludowej, a za przewodnika w swej wędrówce wybrali własną wyobraźnię i osobowość. W instrumentarium zespołu znajdują się między innymi lira korbowa i psalterium.

 

TERRA INCOGNITA - grupa istniejąca od kilku lat. Stara się, aby w ich utworach stykały się elementy różnych kultur, a jednocześnie aby kompozycje nie były kojarzone z folklorem konkretnego kraju. Pragnie podróżować po nieznanych muzycznych lądach i odkrywać je dla słuchaczy.

 

JUCAL - zawiązał się w lubelskiej szkole flamenco w oparciu o duet gitarowy. Podejmuje próbę nawiązania do nurtu puro flamenco. W grupy repertuarze znajdują się rdzenne formy tego nurtu muzycznego z elementami tańca.

 

ZIEMIA KANAAN - ich pierwszy koncert odbył w październiku 1997 r. Muzyka zespołu oparta jest przede wszystkim na rytmach reggae, choć czerpie też z innych nurtów. Stanowi obraz, jak mówią członkowie grupy, muzyki Ziemi Kanaan.

Logo plakat mikoajki

Program został wzbogacony o folkowy koncert dla dzieci przygotowany przez Jerzego Burdzego i jego dziecięcą kapelę Vistula. Nowym przedsięwzięciem był Klub Festiwalowy, w którym codziennie odbywały się kameralne koncerty. Po raz drugi miał miejsce konkurs na Folkowy Fonogram Roku. W jego finale znaleźli się Muzykanci, Golec uOrkiestra i Chudoba. Relacje z festiwalu ukazały się w Telewizji Lublin, zaś Programy I, II i III Polskiego Radia niejednokrotnie informowały o festiwalu w audycjach folkowych.

Facebook