mikołajki folkowe 1998

 

Mikołajki Folkowe 1998

Scena Otwarta

Popularność "Sceny Otwartej'97" przeszła nasze oczekiwania - zgłosiło się do niej 15 zespołów, z których większość rozwinęła potem swoją działalność nagrywając płyty czy występując z sukcesami na innych festiwalach i konkursach. Planując Mikołajki'98 mieliśmy obawy, czy powodzenie "Sceny Otwartej" przed rokiem nie było "wypadkiem przy pracy", czy przypadkiem formuła konkursu nie przeżyła się. Okazało się jednak inaczej - zgłosiło się 14 zespołów i tak, jak przed rokiem, większość z nich z usłyszeliśmy po raz pierwszy:

 

Ajde Jano - Nie są debiutantami na folkowej scenie, choć bardzo wcześnie niekiedy jeszcze w szkole podstawowej zaczęli interesować się muzyką tradycyjną, głównie Bułgarii i Turcji. Pochodzą ze Srebrnej Góry w Sudetach, a duszą zespołu jest Artur Wójcik związany z grupą Sierra Manta.

City Folk Standard - To trio inspiruje się twórczością znanych zespołów ze Szkocji i Irlandii. Grają stylizowane reele, jigi i inne formy pochodzące z tradycyjnej muzyki tanecznej Wysp Brytyjskich. Niewielki skład nie umniejsza bogactwa brzmienia zespołu, wręcz przeciwnie, pozwala w pełni wykorzystać walory skrzypiec, fletu i gitary.

 

Džezva - Jest to chyba najmłodszy zespół biorący udział w konkursie, powstał trzy miesiące temu. Tworzą go studenci filologii słowiańskich i miłośnicy folkloru Bałkanów. W ich repertuarze znajdują się seudalinki (pieśni pochodzenia żydowskiego, które przez stulecia nierozerwalnie zrosły się z kulturą półwyspu bałkańskiego. Łączą brzmienie instrumentów akustycznych z dźwiękami elektrycznej gitary.

Grupa Muzyczna Ovo - Stanowi integralną część Studia Eksperymentu Ruchu. Porusza się po rozmaitych kulturach, słowiańskiej, bałkańskiej i skandynawskiej. Muzykując, stara się odkryć możliwości ludzkiego głosu - często nietypowe dla estetyki Europy Zachodniej. Sięga po stare pieśni ludowe, często bliskie zapomnienia, na nowo odkrywając ich piękno.

 

Jahiar Group - Ewenementem tego zespołu jest z pewnością międzynarodowy skład. Tworzą go Pers, Tatar Krymski i dwoje Polaków. Determinuje on brzmienie i repertuar grupy, w którym przeplatają się muzyczne wątki ich rodzimych kultur. Sięgają oni również po motywy afgańskie, tureckie i ukraińskie. Ich instrumentarium jest prawie tak samo egzotyczne: santur - perskie cymbały, dutar, bębny i akordeon.

Kapela Drewutnia - Kilka lat temu grupa fascynowała się przede wszystkim folklorem irlandzkim i była znana pod nazwą "Rykersi". Jako ta formacja otrzymali wyróżnienie na "Mikołajkach Folkowych'96". Zmiana nazwy oznacza w tym wypadku zwrot w kierunku muzyki słowiańskiej (polskiej, łemkowskiej i ukraińskiej).

 

Kapela Kaptoszki - Powstali w 1997r. z inicjatywy kilku kozienickich muzykantów. Na ich program składają się głównie pieśni z Puszczy Kozienickiej, typowe dla Mazowsza zaaranżowane w nowoczesny sposób z użyciem akordeonu, skrzypiec, gitary basowej, flety i niecodziennych instrumentów perkusyjnych.

 

Kapela Ludowa "Chutir" - Zespół założyli w 1996 r. studenci gdańskich uczelni pochodzenia ukraińskiego. Repertuar grupy stanowią pieśni i melodie regionu przemyskiego zapisane od rodziców i dziadków. Są wśród nich pieśni obrzędowe, w tym weselne, dumki i dynamiczne melodie taneczne. Ich muzyka różni się od tradycyjnych wykonań i stanowi swego rodzaju "nowy folkor ukraiński" tworzony w oderwaniu od źródeł własnej kultury. Skład instrumentalny to ukraińskie instrumenty ludowe kaobza, basola, sopiłki, oraz typowe instrumenty wykorzystywane w muzyce ludowej: skrzypce, akordeon, bęben.

 

Młodzi Janowiacy - Istnieją od 1996 r., kultywują tradycje muzyki ludowej swojego regionu, okolic Janowa Lubelskiego. Piosenek uczą się poprzez przekaz mistrz-uczeń. Grupę prowadzi muzyk ludowy, Jan Butryn grający na zrekonstruowanej przez siebie suce biłgorajskiej. Ich muzyka to wzajemne przenikanie się tradycji i współczesności reprezentowanej między innymi przez gitarę i mandolę.

Pole Chońka - Jako jedni z niewielu wykonawców zaprezentują się na festiwalu po raz drugi. Istnieją od 1997, pochodzą z Ustrzyk Dolnych. W repertuarze mają przede wszystkim stare pieśni łemkowskie spisane między innymi przez Oskara Kolberga. Mają bogate instrumentarium oparte głównie na brzmieniu akustycznym.

 

Serencza - Nazwa tej łemkowskiej grupy, liczącej niecały rok, oznacza na wschodniej Łemkowszczyźnie szczęście. Grają przyśpiewki, piosenki i pieśni , mało znane społeczności łemkowskiej wykorzystując między innymi skrzypce, flety i kontrabas. Wianki Samagri - Brzmienie tego zespołu tajemnicą, wykonawcy opisują swój projekt jako "rewolucyjne połączenie ambientalnych gatunków niekoniecznie muzycznych". W ich muzyce słychać wątki folkloru bretońskiego.

 

 

 Jury w składzie:

Urszula Kalita - Orkiestra św. Mikołaja
Małgorzata Jędruch - Radiowe Centrum Kultury Ludowej
Wojciech Ossowski - III Program Polskiego Radia
Maciej Harna (przewodniczący) - Orkiestra Jednej Góry - Matragona
Piotr Pucyło - "Orange World"

 

Przyznało:

I nagrodę - zespół "Ovo" - za bogaty repertuar, swobodne operowanie fakturą wokalną i piękne brzmienie

II nagrodę - "Bractwo-wianki samagri" - kreatywne spojrzenie na muzykę ludową, poczucie humoru i widowiskowość
Bractwo-wianki samagri

III nagrodę - zespół "Jahiar Group" - za wyjątkowo spójne i harmonijne brzmienie oraz połączenie własnej inwencji z tradycją
Jahiar Group

 

Oprócz nagród głównych jury postanowiło wyróżnić:

Kapelę Kaptoszki - za energetyczne brzmienie, prostotę aranżacji i zachowanie charakterystycznych elementów muzyki regionalnej
Kaptoszki

Kapelę Drewutnia - za oryginalne pomysły muzyczne i twórcze wykorzystanie różnorodnych tradycji wykonawczych.

Kapelę Pole Chonka - za wytworzenie indywidualnego stylu w wykonawstwie muzyki ludowej.

 

Logo plakat mikoajki

Festiwal ze szczególnie bogatym programem. Na mikołajkowej scenie wystąpili między innymi muzycy z Sardynii, Łotwy, Szwecji i Węgier. W tym roku wśród organizatorów powstała nowatorska idea powołania Konkursu na Folkowy Fonogram Roku - najlepszą płytę lub kasetę mijającego roku (w konkursie brało udział 19 fonogramów). Półgodzinny reportaż o festiwalu zrealizowany został przez TV Polonia, a fragmenty "Mikołajków" były emitowane w programie telewizyjnym "Rower Błażeja".

Facebook